מניעה להשתמש במושכר שאין בו מרחב מוגן

במוסדות חינוך רבים אין מרחב מוגן תקני ובעת מלחמה הם אינם יכולים להמשיך לקיים את הפעילויות החינוכיות כסדרה במקום הקבע בו הם שוכנים.
כדי לפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף ועל מנת שלא לסכן את התלמידים והצוות, מוסדות החינוך עשויים לשכור מקומות חלופיים הממוגנים כנדרש, ובמקביל נאלצים להמשיך לשלם שכירות על מקום הקבע מבלי שהם יכולים להשתמש בו.
בסיטואציה כזו, שבה הנטל הכלכלי כולו על כתפי השוכרים, בעלי המוסדות, המצב מעמיד מספר הגנות משפטיות ששוכרים יכולים להיעזר בהן, והן:
עילת הסיכול (לפי סעיף 18 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970).
עילת המניעה (לפי סעיף 15 לחוק השכירות והשאילה, תשל"א-1971).
חובת תום הלב (לפי סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973).
נבחן את העילות השונות האם וכיצד הם יכולים לשמש את בעלי המוסדות.
לפי עילת המניעה, לשוכר פטור מתשלום דמי שכירות במקרה שבו נמנעת ממנו האפשרות להשתמש בנכס. עילה זו דורשת שיתקיים תנאי לפיו השוכר לא ידע מראש על הנסיבות למניעה ולא היה עליו לדעת אותן.
לפי עילת הסיכול, צד להסכם רשאי שלא לקיים את התחייבותו על פי הסכם עקב אירוע בלתי צפוי שקרה המונע ממנו את המשך קיום החוזה. גם לפי עילה זו נדרש שיתקיים התנאי כי המפר לא ידע או יכול היה לדעת מראש על הנסיבות שהובילו להפרה, ולא יכול היה למנוע את ההפרה.
השימוש בשתי העילות אלה, פחות מומלץ לדעתנו ממספר סיבות:
ראשית, בפסיקה יש תקדימים לכך שמלחמה בארץ היא לא אירוע בלתי צפוי ולא בהכרח מהווה עילה לסיכול חוזה (ע"א 715/78 כץ נ' נצחוני). כיום, המגמה בפסיקה לא בוחנת רק אם האירוע צפוי אלא האם ההשלכות המעשיות של האירוע על ביצוע החוזה הן צפויות או לא (ע"א 5054/11 ספיר וברקת נדל"ן (הולילנד) בע"מ נ' עו"ד אמסטר). אם המקרה יגיע לבית המשפט, לא מן הנמנע כי ייקבע כי אין המדובר בעילה לסיכול חוזה.
שנית, באשר למניעה, הפסיקה מלמדת שנדרש כי המניעה תהיה פיזית במושכר, להבדיל מנסיבות כלליות הקשורות במצב הביטחוני או בתקופת מלחמה. בנוסף יש לזכור שעם הפעלת הזכות, וכעבור 'זמן סביר', למשכיר קמה זכות לבטל את חוזה השכירות עקב אי התשלום.
לעומת שתי עילות אלה, חובת תום הלב ושיקולים של צדק מבססים הצדקה לחלוקה מסוימת של ההפסד הכלכלי בין הצדדים, ומכוחם ניתן לצפות שצדדים יגיעו להבנה על חלוקת הנזק מכוח חובת תום הלב.
לכן עצה טובה תהיה לפנות למשכיר ולנסות להגיע איתו להסכמה באשר לחלוקה כלשהי של הנזק כך שלא ייפול רק על כתפי צד אחד.

המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני. לתיאום פגישת יעוץ אנא צרו קשר בטלפון 08-8539020 או במייל office@kraz.co.il

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך חוייב להחזיר כרבע מליון ש"ח שקיזז מרשת גני ילדים. בנוסף חויב בהוצאות משפט בסך 62,000 ש"ח לטובת העותרת.

משרד החינוך החליט לקזז 223,588 ש"ח מרשת גני ילדים, בשל אי-דיוקים מסוימים ברישום הילדים. בעתירה שייצג משרדנו קבע בית המשפט לעניינים מנהליים כי ההחלטה קיצונית,

להמשך קריאה »

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר