משרד החינוך יפצה עובדת שפוטרה עקב הריונה

משרד החינוך יפצה עובדת שפוטרה עקב הריונה בשנה הראשונה לעבודתה ב-75,000 ש״ח

בפסק דין תקדימי קבע בית הדין לעבודה, כי יש לראות בסיום העסקת עובדת הוראה בבית הספר כפיטורים שנעשו בניגוד לחוק עבודת נשים, ומהווים הפליה אסורה.  

התובעת, יועצת חינוכית בתקופת ניסיון בבית הספר השייך למשרד החינוך, הרתה בשנה הראשונה להעסקתה וילדה תאומים. קודם לכן נדרשה לטיפולי פוריות. עקב הלידה, צומצמה משרתה בשנה השנייה לעבודתה ובמהלך השנה השנייה הודיעה לה מנהלת בית הספר שלא תמשיך להיות מועסקת במסגרתו.  לפיכך, ובהינתן כי לא הייתה לעובדת קביעות, היא פורטה בתום אותה שנת לימודים.

העובדת תיעדה את פגישת המשוב שנערכה לה עם המנהלת, במהלכה נאמרו לה הדברים הבאים: ״מורה שמתחילה לעבוד באיזשהו מקום או לא יודעת, לא משנה. מתחילה לעבוד ומים אחרי כמה חודשים נכנסת להריון, אז יש בזה מידה של חוסר אחריות, את מבינה?״

לאור דברים אלה, בית הדין לעבודה התרשם כי ההריון היווה שיקול בהפסקת עבודתה. לפיכך קיבל את התביעה וקבע כי התובעת הוכיחה שהמנהלת גיבשה כלפיה עמדה שלילית, בין היתר נוכח בחירת התובעת להתחיל טיפולי פוריות ולהורות בשנה הראשונה לעבודתה.

אשר לצמצום שעות עבודתה של התובעת בשנת הלימודים השנייה (כאשר התובעת עוד הייתה בהריון) קבע בית הדין כי משרד החינוך אמנם לא היה מחויב לפי חוק עבודת נשים להמשיך להקצות שעות תגבור לתובעת אך יחד עם זאת, משרד החינוך לא הצליח להוכיח כי ההחלטה להפחית את שעות התגבור התקבלה משיקולים ענייניים.

לפי חוק עבודת נשים, חל איסור לפטר עובד בתוך התקופה המוגנת – קרי 60 יום לאחר החזרה מתקופת ההורות והלידה. כמו כן אסור למעסיק להחליט על הפסקת עבודה משיקולים הקשורים בהריונה של העובדת או היותה מטופלת בטיפולי פוריות. משהוכח במקרה האמור כי הריונה של העובדת היווה שיקול בהפחתת משרתה והפסקת העסקתה, חוייב משרד החינוך – המעסיק – בפיצוי בסך 75,000 ש"ח.

נציין כי בית הדין לעבודה דן בעבר בשאלה דומה, והיא – האם רשאי מעסיק למסור בתקופה המוגנת (הריון, חופשת לידה ו-60 הימים שלאחריה) ליתן הודעת פיטורים שתכנס לתוקף לאחר סיום התקופה המוגנת, והשיב על כך בשלילה. על המעסיק להעניק לעובדת הזדמנות כנה ומלאה לשוב ולהשתלב במקום העבודה לאחר תום חופשת הלידה, ורק בחלוף 60 ימי השתלבות ניתן לשקול לסיים העסקה או להפחית משרה, וזאת בתנאי שנערך לעובדת שימוע וניתנה לה אפשרות להביע את עמדתה בנושא.

*האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי. לקבלת יעוץ משפטי פרטני אנא פנו למשרדנו באמצעות טלפון 08-8539020 או במייל office@kraz.co.il

 

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר