מתי ניתן לכנס ועדת אפיון וזכאות חריגה?

ועדת השמה

ועדת זכאות ואפיון מוסמכת לקבוע האם תלמיד יוגדר כ'בעל צרכים מיוחדים', כלומר כילד הזקוק לקבלת סיוע מיוחד על מנת למצות את יכולותיו במסגרת החינוכית. בנוסף מוסמכת ועדת זכאות ואפיון לקבוע מהו סוג המסגרת בה ישובץ ילד בעל צרכים מיוחדים.

תלמיד בעל צרכים מיוחדים יכול להשתלב באחת משלוש מסגרות חינוכיות: כיתה רגילה בבית ספר רגיל, כיתה קטנה (כיתת חינוך מיוחד) בבית ספר רגיל, ובית ספר כוללני לחינוך מיוחד.

ככלל, ועדות אפיון וזכאות מתכנסות בין החודשים ינואר עד מאי ודנות בהשמה של התלמיד לשנת הלימודים העוקבת. במקרים חריגים, עשויה להתכנס ועדה בחינוך המיוחד בכל מועד אחר בשנה ולדון בהשמתו של ילד במסגרת החינוך המיוחד כבר בשנת הלימודים הנוכחית.

ועדת זכאות ואפיון חריגה תכונס כאשר נוצר שינוי משמעותי בנסיבותיו האישיות של התלמיד באמצע השנה. כך למשל תדון הוועדה בתלמיד שחלה, השתחרר מאשפוז ממושך במהלך שנה"ל, ובית החולים המליץ על הפנייתו לוועדה של החינוך המיוחד. תלמיד שעלה לישראל באמצע השנה ונזקק לחינוך מיוחד, יכול גם הוא לבקש את כינוסה של הוועדה במהלך השנה.

ועדת אפיון וזכאות חריגה עשויה להתכנס על מנת לדון בתלמיד שעבר במהלך השנה תאונה או חווה טראומה, המצדיקה מתן מענה חינוכי שונה ממה שקיבל עד כה. כמו כן תדון הוועדה בתלמידים אשר מצויים במצב חירום בהתאם לחוות דעת של עובד סוציאלי שהוא פקיד סעד.

המקרים המתוארים אינם סוף פסוק, וניתן לבקש את כינוסה של ועדת אפיון חריגה, במקרים נוספים של לקויות מורכבות או מצב עניינים מיוחד של התלמיד אשר נוצר תוך כדי שנת הלימודים.

על מנת להביא לכינוס הוועדה יש לפנות אל מנהל המחוז במשרד החינוך. מי שרשאים לבקש זאת הם ההורים, בית הספר או הרשות המקומית. כאשר בית הספר או הרשות המקומית יוזמים את הפניה, עליהם לזמן את ההורים לישיבה מקדימה, בה יוסבר להם על הטעם לכינוס הוועדה ויימסר להם שאלון שמילא בית הספר לקראת הדיון בעניין ילדם.

אל ועדת הזכאות והאפיון יכולים ההורים להגיע מלווים על ידי איש מקצוע מטעמם, כגון פסיכולוג, רופא ואף עו"ד אשר ישמיע את קולם בפני הוועדה וישמור על מימוש זכויותיהם וזכויות ילדם בפני הוועדה.

משרדנו מייצג הורים בוועדות של החינוך המיוחד. למידע נוסף ולתיאום פגישת יעוץ צרו קשר עוד היום בטלפון: 08-853-9020 או במייל office@kraz.co.il

המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני.  לתיאום פגישת יעוץ אנא צרו קשר בטלפון 08-8539020 או במייל   office@kraz.co.il

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר