חובות המעסיק למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה

חובות המעסיק למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה

כל מעסיק עובדים מחויב במניעת הטרדה מינית והתנכלות במקום העבודה.

המעסיק חייב לנקוט באמצעים שונים על מנת למנוע הטרדות במקום העבודה ובכלל זאת למנות אחראי על הטרדות מיניות במקום העבודה.

תקנון בנושא מניעת הטרדה מינית

כל מעסיק, מחויב להביא לידיעת כל העובדים במקום העבודה את האיסור על הטרדה מינית והתנכלות.

מעסיק עד 25 עובדים? הנך רשאי למסור לכל עובד עותק מהתקנון לדוגמא ובכך לקיים את חובתך.

מעסיק מעל 25 עובדים? הנך מחויב לתלות עותק של התקנון, מותאם למקום העבודה, במקום בולט לעיון במקום העבודה, ובכל סניפי מקום העבודה.

מינוי אחראי(ת) למניעת הטרדה מינית

את מי עליי למנות?

בכל מקום עבודה יש למנות אחראי (אחד או יותר) למניעת הטרדה מינית, בעדיפות לאישה. האחראי יכול להיות עובד במקום העבודה, או אדם מחוץ לארגון.

אם הנך מעסיק קטן (פחות מעשה עובדים), תוכל לקבוע שאתה עצמך תהיה האחראי.

אחראי על הטרדות מיניות במקום העבודה נדרש להיות אדם בעל יחסי אנוש טובים, המכיר את הארגון ובקיא בחוק למניעת הטרדה מינית. רצוי מאד שהאחראי יעבור הדרכה מתאימה על ידי יועץ משפטי או גורם אחר הבקיא בתחום. אנו ממליצות למנות לתפקיד  אדם נגיש לעובדים ומוערך על ידי המעביד. ככל שאין אחד כזה בארגון, ניתן כאמור למנות גורם חיצוני ובלתי תלוי לתפקיד האחראי.

לאחר מינוי האחראי, עלייך ליידע את כל העובדים את שמו ואת הפרטים הדרושים לשם פנייה אליו.

שימו לב! מינוי טכני בלבד, ללא כל הדרכה לאחראי, עשוי לחייב את המעסיק בפיצוי כספי על הפרת החוק למניעת הטרדה מינית. 

מה תפקידו של האחראי?

אחראי על הטרדות מיניות נדרש לקבל את התלונות, לקיים בירור ולהמליץ למעסיק בדבר הטיפול במקרה של הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי עבודה, ליתן ייעוץ, מידע והדרכה לעובדים הפונים אליו.

לאחראי על הטרדות מיניות אחריות רבה בתפקידו. האחראי מקבל את התלונה על הטרדה מינית מהמתלונן, מיידע אותו באשר לדרכי הטיפול לפי החוק, פועל לבירור התלונה (לצורך כך, בין היתר עליו לשמוע את הנילון והעדים ולבדוק כל מידע שהגיו אליו בעניין התלונה) והכל ביעילות, ללא דיחוי ותוך הגנה מרבית על כבודם של המתלוננים ופרטיותם.

בתום בירור התלונה, על האחראי להגיש למעסיק, ללא דיחוי, סיכום בכתב של בירור התלונה בליווי המלצתו המנומקת לגבי המשך הטיפול בה.

אנו ממליצות לשלוח את האחראי להדרכה רלוונטית עם כניסתו לתפקידו, להרחבה על סמכויותיו וחובותיו בתפקידו. אחראי שממלא תפקידו כשורה, מגן גם עלייך כמעסיק מפני תביעות עתידיות.

הדרכה לאחראים על הטרדות מיניות במוסדות חינוך וארגונים נוספים תיערך ללקוחות המשרד ביום 13.3.22 בשעה 14:00. לקבלת קישור לזום יש להירשם במייל office@kraz.co.il

חובותייך כמעסיק לאחר קבלת תלונה

לאחר שקיבלת את המלצות האחראי, עלייך להחליט ללא דיחוי (וככלל תוך 7 ימי עבודה) על הפעלת הסמכויות שבידייך וביניהם:

  • מתן הוראות לעובדים המעורבים במקרה, לרבות בדבר כללי התנהגות ראויים במסגרת יחסי עבודה והרחקת הנילון מהמתלונן וכן נקיטת צעדים בענייני עבודה כדי למנוע הישנות של ההרדה או ההתנכלות.
  • פתיחה בהליכים משמעתיים נגד הנילון
  • אי נקיטת צעד כלשהו

עלייך למסור החלטה מנומקת בכתב ללא דיחוי על החלטתך למתלונן, לנילון ולאחראי בארגון. כמו כן, עלייך לאפשר למלונן ולנילון לעיין בסיכום האחראי ובהמלצותיו.

באופן דומה, עלייך ליידע את המתלונן והנילון גם אם החלטת לדחות את החלטתך, לעכב את ביצועה או לשנותה.

שימו לב! כל סטייה מהוראות אלו, כמו אי קביעת תקנון, אי מינוי אחראי, התנהלות רשלנית בטיפול בתלונה עשויה להצמיח נגדך עילה לתביעה אזרחית מצד עובד שעבר הטרדה מינית או התנכלות.

 

משרדנו ערוך לייעץ לכם בדבר מינוי אחראי.ת על מניעת הטרדות מיניות בארגון, ליווי האחראי.ת בתפקיד ויעוץ שוטף בתחום. נשמח לעמוד לשירותכם. ניתן לפנות אלינו בדוא"ל לכתובת office@kraz.co.il או בטלפון 08-8539020.

 

המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני.  לתיאום פגישת יעוץ אנא צרו קשר בטלפון 08-8539020 או במייל   office@kraz.co.il

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר