ועדת השמה לפי חוק חינוך מיוחד

נקבעה לילדיכם ועדת השמה שתכריע אם להעבירו לחינוך המיוחד? כדאי שתגיעו אליה מוכנים, ואל תתביישו להביא עמכם איש מקצוע מטעמכם: פסיכולוג ואפילו עו"ד, שישמור על זכויותיכם ועל זכויות הילד.

מידי שנה, בחודשים ינואר עד מרץ, נקראים מאות זוגות הורים לוועדת השמה. חלק מהילדים סובלים מבעיות לימודיות, אחרים מקשיים רגשיים או התנהגותיים, אך המשותף לכולם הוא הקושי להשתלב במערכת החינוך הרגילה, וההתמודדות החוזרת ונשנית עם האיום להיפלט ממנה.

למרבה הצער, ילדים רבים נפלטים מהמערכת הרגילה, רק משום שאין לה מספיק כלים לסייע בשילובם. למרבה האירוניה, דווקא את הילדים הכי קרובים לנורמה, המערכת מתקשה לשלב. עבורם מוקצים מעט מאד משאבים. לשילוב ילדים הסובלים מבעיות חריפות יותר, כגון פיגור, אוטיזם ובעיות נפשיות, מוקצים יותר משאבים (כגון סייעת אישית), ולכן שילובם במערכת הרגילה מתאפשר בקלות יחסית.

החלטה על העברת ילד לחינוך המיוחד מתקבלת על ידי ועדת השמה. ההורים מוזמנים לדיון שאורכו כחצי שעה. נוכחים בו גורמים מקצועיים מהרשות המקומית וממשרד החינוך, וכן נציגים מביה"ס. להורים ניתנת אפשרות להביע את עמדתם, ואז מתקיימת שיחה הכוללת את תיאור מצבו של הילד על ידי בית הספר והגורמים המקצועיים השונים. ההחלטה נשלחת להורים בדואר מספר ימים לאחר מכן.

לעיתים קרובות, ההורים נדרשים לנהל קרב של ממש מול המערכת כדי להשאיר את ילדיהם בחינוך הרגיל. בקרב הזה הם בנחיתות משמעותית: הם לא מכירים את השפה המקצועית, את הזכויות המשפטיות שלהם ושל ילדיהם, ולכן הרבה פעמים הם מפסידים, שלא בצדק.

הורים רבים מדווחים כי הדיון בוועדת ההשמה הוא חוויה קשה מאוד מבחינה רגשית: כמעט כמו להיות נוכח בניתוח רפואי שמבוצע לילדם. ה"קרביים" שלו פרושות על שולחן הוועדה ומתקיים שיח על חולשותיו וכשלונותיו באופן שמערער להם את הביטחון בילד ואף בתפקודם כהורים. השיח הוא מקצועי ו"מעל ראשם". בסופו של יום מתקבלת החלטה שהיא הרת גורל, ותשפיע על חייו וחייהם מעתה ואילך. לא אחת מספרים הורים, כי יצאו מהוועדה מבולבלים ואף הסכימו להצעות מצד חברי הוועדה, מבלי להבין עד הסוף את משמעותן.

הפתרון למצב נעוץ בכך שההורים יבינו את זכויותיהם בתהליך. ההורים צריכים לדעת, שוועדת ההשמה מחוייבת לתת משקל מכריע לרצונם ולחוות הדעת המקצועיות שיובאו על ידם בדיון, ולהיערך להצגת עמדתם באופן בהיר.

בהיעדר ייצוג מקצועי, קורה שהורים מגיעים לוועדה אוחזים בחוות דעת מגורם המטפל בילד (כמו מרפאה באומנות או רופא מטפל וכו'), התומכת בעמדתם, אך אינה קבילה מבחינה פורמלית על ידי הוועדה.

להורים מותר להגיע לוועדת השמה בליווי איש מקצוע המכיר את הילד (למשל, פסיכולוג) ואף ע"י עורך דין. עו"ד הבקיא בתחום החינוך המיוחד אמור להיות "שומר הסף", ולמנוע מצב בו תוחמץ ההזדמנות שניתנת להורים לקבוע את עתיד ילדם. זאת, לא משום שאינם יודעים להתבטא או שאינם אסרטיביים מספיק, אלא משום שלהגיע לוועדת השמה בלי ייצוג מטעמם, זה פשוט "לא כוחות"!

ומה עם מי שכבר היה בוועדה וקיבל החלטה שאינו מסכים עימה? ובכן, הדיון בוועדת ההשמה אינו סוף התהליך. להורים יש זכות לערער לוועדת ערר שתקיים דיון נוסף בעניין, ואף לעתור לבית המשפט. גם שם, לא כדאי שיעמדו לבדם.

המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני.  לתיאום פגישת יעוץ אנא צרו קשר בטלפון 08-8539020 או במייל   office@kraz.co.il

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר