הפעלת בית ספר ללא רישיון – עילה לשלילת רישיון בשנה שלאחר מכן

בשנתיים האחרונות הוסיף משרד החינוך הוראה חדשה לנהלי הרישוי, לפיה ככל שבעלות המפעילה מוסד חינוכי ללא רישיון, תבקש עבורו רישיון לשנת הלימודים הבאה, בקשתה תידחה בשל כך.

בתחילת הדרך, לא יושמה הוראה זו ומשרד החינוך לא דחה על הסף בקשות רישוי מהטעם של הפעלה ללא רישיון בשנה שלפניה, בבחינת 'אין עונשין אלא אם כן מזהירין'.

לקראת שנה"ל תשע"ט, יושמה ההוראה החדשה בפועל ובקשות רישוי רבות להפעלת בתי ספר וגני ילדים נדחו בשל הפעלה ללא רישיון בשנה החולפת, ולעיתים אך ורק בשל טעם זה.

משרדנו הגיש מספר עררים אל ועדת הערר, במסגרתם נתקפה חוקיות הוראה זו כמו גם אופן יישומה ע"י משרד החינוך. בעררים טענו, כי מדובר בהוראה לא חוקתית, השוללת באופן אפריורי את זכותם של ההורים לבחור לילדיהם חינוך פרטי, וזאת שלא על פי עילה שנקבעה בדין.

בכל אותם עררים, הציעה ועדת הערר הדנה ברישוי מוסדות חינוך, כי משרד החינוך לא יעמוד על נימוק דחייה זה, ולא ידחה בקשות רישוי רק מסיבה זו.

לאחרונה קבעה ועדת הערר בפסק דין תקדימי כי אופן יישומה של ההוראה ע"י משרד החינוך, אינו מידתי.
באותו מקרה, החליטה הוועדה לקבל את הערר, בשל העובדה כי במהלך הפעלת המוסד ללא רשיון, התנהל בפניה דיון אודות החלטת הסירוב, וטרם הוכרע. עם קבלת ההחלטה על דחיית הערר, פעלה הבעלות לסגירת המוסד.
לדברי הוועדה, התנהלות הדוחה על הסף ובאופן אוטומטי את כל בקשות הרישוי של מוסדות שלטענת משרד החינוך הופעלו ללא רישיון, היא אינה סבירה. על משרד החינוך לבדוק כל מקרה לגופו ולא להשתמש בכלל גורף שיתכן ואינו מתאים בכל מצב.
עוד המליצה הוועדה כי ההוראה החדשה תובא לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה ואל מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לשם בחינת חוקיותה.

העניין אכן הגיע לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה אשר הורה למשרד החינוך למתן את ההוראה, ולאפשר לכל בעלות להישמע בטרם יוכרע עתיד מוסד החינוך שבבעלותה, בשל הפעלה ללא רשיון בשנה החולפת.

לפסק הדין: ערר 108/18‏ עמותת ילדי העתיד נ' מדינת ישראל- משרד החינוך (פורסם באתר משרד החינוך).

 

המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני.  לתיאום פגישת יעוץ אנא צרו קשר בטלפון 08-8539020 או במייל   office@kraz.co.il

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר