משוב תקופתי לעובדים – חובה לכל מעביד

האם קיימת למעביד חובה חוקית לקיים משוב תקופתי לעובדים?

בית הדין לעבודה קבע בשורה של פסקי דין כי קיימת למעביד חובה לקיים שימוע לפני שמתקבלת החלטה על סיום העסקת עובד. האם חלה על המעביד חובה חוקית דומה לקיים שיחות משוב תקופתיות לעובדיו, או שמא מדובר בהמלצה ארגונית בלבד? מסתבר שהתשובה לשאלה זו, מורכבת.

כידוע, במוסדות חינוך יש למצות את התהליכים הקשורים בסיום העסקת עובדים (פיטורין) עד סוף חודש מאי. החלטה על פיטורין נובעת לעיתים קרובות מתפקוד שאינו משביע רצון מצד העובד. תיאור התפקוד הלקוי, שבגינו שוקל המעסיק לפטר את העובד, חייב להופיע במכתב ההזמנה לשימוע, וזאת על מנת לאפשר לעובד להתמודד עם הטענות נגדו, בטרם תתקבל החלטה בדבר המשך או סיום העסקתו במוסד החינוכי. עולה השאלה, האם חלה על המעסיק חובה להציף בפני העובד את טענותיו גם בשלבים מוקדמים, ולאפשר לו לתקן את דרכיו מבעוד מועד. או שמא מתמצה החובה במתן אפשרות לעובד להסביר את עצמו ולשכנע את מעסיקיו רק בשלב בו הם שוקלים את פיטוריו.

ככלל, לא קיימת חובה חוקית לבצע לעובדים משוב תקופתי. זאת למשל בניגוד לחובה הברורה והחד משמעית לקיים לעובד שימוע לפני קבלת החלטה על סיום העסקה.

במישור הארגוני, שיחת משוב מעניק לעובד הזדמנות אמיתית לשפר את תפקודו ועל כן, עשויה בראייה כוללת, לייעל את עבודתם של המועסקים ולעיתים, אף לייתר הליכי פיטורים.

במישור המשפטי, עשוי להיות למשוב התקופתי ערך ראייתי רב, בתביעות שעניינן פיטורין אסורים בשל שיקולים זרים, הפליה מחמת הריון, הפליה מחמת גיל וכיו"ב. המשוב התקופתי, במידה והועלתה במסגרתו ביקורת על תפקודו של העובד, יכול להוכיח כי ההחלטה על פיטוריו לא נבעה משיקול אסור אלא מתפקוד לקוי מתמשך.

כך למשל, בע"ע (ארצי ) 22802-04-16 הודיה שושנה לגאמי – בנק מזרחי טפחות בע"מ,  טענה עובדת בנק כי לא ניתנה לה קביעות בתפקידה, עקב הריונה. העובדת תבעה פיצוי לפי חוק שוויון זכויות בעבודה, בטענה כי הופלתה עקב הריונה. הבנק, אשר ערך לה משובים תקופתיים, הראה באמצעותם כי שביעות הרצון מעבודתה הייתה בינונית לאורך מרבית תקופת העסקתה. לאור זאת, טען הבנק, כי החלטתו שלא להעניק לה קביעות, הגם שהתקבלה בתקופת הריונה, הייתה סבירה. בית הדין קיבל את טענת הבנק, וקבע כי לא נמצא כי הופעלו על ידו שיקולים מפלים:

"אשר לשאלה האם הפר הבנק את חוק השוויון, גם בהנחה שהייתה הצדקה להעברת נטל השכנוע לכתפי הבנק לפי החוק, לא הייתה הצדקה לקבוע כי הבנק לא עמד בו. העובדת התקבלה לתקופת ניסיון, ובתום תקופה זו אמור היה הבנק להחליט אם הוא מעוניין להעניק לה מעמד של עובדת קבועה. במכלול הנתונים, ובתהליך המובנה שביצע הבנק, עמד הבנק בנטל להוכיח כי נשקלו על ידו שיקולים ענייניים בלבד בעת שהתקבלה החלטת ועדת הקביעות בעניין המשיבה, שלא להעניק קביעות לעובדת שאמנם מבצעת את עבודתה בצורה ממוצעת אך לא מעבר לכך, ואף אין לה אופק קידומי. לא נמצא כי הבנק שקל שיקולים זרים הקשורים להריון או הורות; בהליכים הנוספים שבוצעו ביחס לפיטורי העובדת לאחר שובה מחופשת הלידה, לא נמצא כי הופעלו שיקולים מפלים."

שאלת מתן המשוב לעובד עלתה גם בתיקים בהם נדונו פיטורין של עובד בסמוך לצאתו או לשובו משירות מילואים, וכן כאשר מעסיק פיטר עובדים בסמוך לפרישתם לגמלאות. בכל המצבים הללו נבחנו טענות לשיקול זר בקבלת ההחלטה על הפיטורין. ככל שלא נערכו משובים, ולא הועלו טענות אודות תפקודו של העובד לפני שנוצר המצב המיוחד (הריון, מילואים, קרבה לגיל פרישה), עלול להיווצר למעביד קושי להוכיח כי הפיטורין אינם נובעים מאותו מצב מיוחד, ואינם מהווים הפליה אסורה או עבירה על הוראות הדין.

אם כך, כיצד רצוי לערוך משוב?

שיחת משוב צריכה להתקיים באווירה נעימה ונינוחה, תוך שמירה על פרטיותו של העובד, וכמובן על כבודו. יחד עם זאת, השיחה צריכה להבהיר לעובד באופן ברור את הציפיות ממנו וכן את חומרת הטענות הקיימות נגדו, ככל שקיימות. ככל שטענה מסוימת נגד העובד עלולה להביא לפיטורין בעתיד, על המעביד לשקף גם עובדה זו בפניו. חשוב לתעד את השיחה בכתב. על המעביד לתייק את התיעוד בתיק העובד, במקום המבטיח שמירה על דיסקרטיות מקסימלית.

משרדנו מעניק יעוץ שוטף למעסיקים וכן מייצג עובדים בהליכים בבתי הדין לעבודה. אנו מזמינים אתכם לתאם עימנו הדרכה לצוותי הניהול בנושא מישוב עובדים וסיום העסקה במוסדות חינוך.

לקביעת פגישת יעוץ צרו קשר עוד היום בטלפון 08-8539020 או במייל office@kraz.co.il.

*המידע המפורט בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי.

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר