מי מחליט בבקשת העברה לבית ספר אחר?

בשנים האחרונות משרד החינוך מלמד אותנו, שתשעה חודשי הריון, ועוד כמה שנים טובות של גידול הילדים, לא מקנים לנו זכות לקבוע איפה הם ילמדו. כמעט רבע מהיממה, ומחצית מהזמן בו הם ערים, נמצאים הילדים שלנו איפה שמערכת החינוך קבעה שהם יימצאו. אמנות בין לאומיות, פסקי דין, וחוקים של הכנסת, קבעו כי להורים יש זכות לבחור את חינוך ילדיהם. בפועל, בערים רבות, הילדים הם כלים בידי המערכת, המנסה "למלא את השורות" באופן היעיל ביותר. לפעמים, בלי להתחשב במה שההורים סבורים שהכי מתאים לילדיהם.

לאחרונה פורסם פסק דין של בית המשפט העליון בערעור על החלטת המחוזי בנצרת. באותו עניין, ביקשו  13 זוגות הורים לרשום את ילדיהם לישיבה, שאינה באזור הרישום שלהם. בתחילה התנגדה הרשות המקומית, והחלטתה גובתה על ידי מנהלת המחוז. לאחר הבחירות נבחר ראש רשות חדש, וזה איפשר את המעבר ותמך בבקשת ההורים. מנהלת מחוז צפון סירבה לאשר את השינוי בעמדת הרשות המקומית, ועמדה על החלטתה שלא לאפשר לתלמידים לעבור לישיבה.

ההורים עתרו לבית המשפט המחוזי, וזה קבע כי זכותם גוברת, וכי יש לפעול על פי החלטת ראש הרשות, שהתיר את ההעברה. בית המשפט קבע, כי הרשות הייתה רשאית לשנות את עמדתה, ולאפשר להורים לבחור את המסגרת החינוכית בה ילמדו ילדיהם.

משרד החינוך לא הרפה, וערער על ההחלטה. השבוע בית המשפט העליון ביטל את פסק הדין של המחוזי, תוך שקבע כי ההורים פעלו שלא כדין עת השאירו את ילדיהם בביתם במשך 3 חודשים, ובכך 'עשו דין לעצמם'. יחד עם זאת, הוסכם בין הצדדים כי הילדים ימשיכו ללמוד בישיבה.

פסק הדין נתן למשרד החינוך את מה שרצה: הוא ביטל החלטה שיפוטית שנגסה בסמכויות הנהלת המחוז. בכך המשיך את הקו השמרני האופייני לו לאחרונה, המעניק לרשויות השלטון שיקול דעת רחב ולא תמיד מבוקר. ובכל זאת יש בפסק הדין גם נחמה. למרות שבית המשפט גינה את התנהלותם – קיבלו גם ההורים את מבוקשם. ילדיהם ימשיכו ללמוד בישיבה.

פסק הדין במחוזי: עת"מ (נצ') 69258-11-18‏ ‏ א.פ. נ' מדינת ישראל – משרד החינוך מחוז צפון‏

פסה"ד בעליון: עע"מ 403/19  מדינת ישראל – משרד החינוך נ. פלוני    (03.03.2019)

למעבר לכתבה 'במקור ראשון'

 

המידע בדף זה אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מחליף יעוץ משפטי פרטני.  לתיאום פגישת יעוץ אנא צרו קשר בטלפון 08-8539020 או במייל   office@kraz.co.il

 

 

שתפו:

מאמרים נוספים:

משרד החינוך ביטל רישיון לתיכון כיוון שלמדו בו רק 8 תלמידים. בערר על ההחלטה, שהוגש על ידי משרדנו, פסקה ועדת הערר כי יש להעניק לתיכון 'שנת חסד' במהלכה יופעל במתכונת מתחדשת.

בית ספר כנף בדרום רמת הגולן פועל בשיטה הדמוקרטית-סאדברית במשך כ- 30. בשנה"ל תשפ"ג למדו בתיכון רק 8 תלמידים, מסיבות שונות. משרד החינוך ביקש שלא

להמשך קריאה »

צרו קשר